fbpx
מחטים בדים ומה שבינהם

מחטים בדים ומה שבינהם

התחלתם לתפור אבל אתן לא בדיוק בטוחות מה המחט הנכונה והמומלצת? התפר יוצא רפוי או מכווץ ולא ברור אם זה קשור למחט או לא? ובכלל, למה בדיוק צריך לשים לב במחטים שאנחנו משתמשות בהם ומתי צריך להחליף אותם? הכל כאן בפוסט

 

אז בואו נתחיל מההתחלה. קודם כל חשוב לשים לב שיש לנו 2 סוגי מחטים. יש מחטים לתפירה ביד שהן דקות יותר וארוכות יותר ויש מחטים לתפירה במכונה שהן קצת יותר קצרות והראש שלהן עבה. (יש גם מחטים נוספות שמתאימות למכונות אוברלוק שהן עוד יותר קצרות וחשוב לשים לב שאלו מחטים שונות ממחטים רגילות למחטים של מכונות תפירה. אבל זה כבר לפעם אחרת…)

מה שכיף זה שמחטים למכונת תפירה הן מחטים אוניברסליות מה שאומר שלא משנה איזו מכונה יש לנו כל סוג של מחט יכול להתאים. ועדיין, כדאי לבחור במחטים איכותיות יותר- שפחות נשברות.

 

המחטים מגיעות בעוביים שונים של המחט. המחטים הדקות ביותר הן מחטים בעובי 60 והמחטים העבות ביותר הן מחטים בעובי 100. יש גם מחטים מיוחדות שמותאמות לג'ינס או בדי ריפוד אבל האמת היא שהן מקבילות למחטים בעובי 100 ואיןן באמת הבדל משמעותי. 

ככל שהמספר של המחט גבוה יותר זה אומר שהמחט עבה יותר ולכן מתאימה לבד עבה וצפוף יותר. ככל שהמספר של המחט נמוך יותר זה כמובן אומר שהמחט היא דקה יותר ומתאימה לבדים דקים ועדינים.

אם אני אשתמש במחט בעובי 60 למשל בשביל לתפור בדי ג'ינס, המחט לא תהיה מספיק חזקה והיא פשוט תשבר במהלך התפירה. 

אם אני אשתמש במחט עבה ואנסה לתפור איתה בד עדין כמו לדוג' שיפון או משי, מה שיקרה זה שהמחט פשוט תחורר את הבד ותכווץ אותו ונקבל תפר לא טוב.

לכן מאוד חשוב לשים לב שאנחנו מתאימים את עובי המחט לעובי הבד.

הגודל הממוצע הוא 80. זה אומר שברוב הבדים זה יהיה בסדר לתפור עם מחט בעובי הזה.  

יש קופסאות של מחטים שמגיעות מעורבות ז"א כמה גדלים של מחטים באותה הקופסה. אני פחות ממליצה לקנות את זה כי בכל מקרה כדאי שיהיו לכם כמה מחטים מכל גודל (כי באורח פלא מחטים נוטות להישבר והן עושות את זה דווקא כשאין לנו מחט חלופית מתאימה…)

אז בתור התחלה אם יהיו לכן מחטים בעובי  70, 80, 90 זה ממש בסדר.

 

 

מחט נוספת שקיימת והיא מאוד משמעותית לתפירה שלנו, זו מחט שנקראת מחט סטרץ'. בעצם מה שקורה בבדים הנמתחים, שיש בהם גם סיבי לייקרה וגומי ואז המחט הרגילה לא נכנסת טוב בסיבים האלו ואז התפר שלנו מדלג. מחט סטרץ' היא דקה וחדה יותר ולכן חודרת טוב יותר בסיבים האלו והתפר יוצא טוב. אם אתם מבקשות בחנות מחט סטרץ' יכול להיות שימליצו לכן על מחט זהב ויגידו שזה אותו דבר. אז האמת היא שזה לא ממש אותו דבר ועדיף מחט סטרץ'. גם מבחינת העובי שימו לב שעל המחט כתוב 70 או 75 זה גודל טוב יותר לרוב בדי הסטרץ' הקיימים.

וקחו בחשבון שיש בדים, כמו לייקרה עבה של בגדי ים למשל, שגם מחט סטרץ' לא בטוח שתצליח לעשות את התפר כמו שצריך ואז נצטרך להשתמש בפתרונות אחרים.

 

 

מחט נוספת שקיימת היא מחט כפולה. מחט כפולה בעצם נותנת לנו 2 תפרים מקבילים שמדמים לנו תפר אפראט שרואים הרבה פעמים בחולצות ובגדים מבדים נמתחים. כשבעצם התפר העליון הוא 2 תפרים ישרים מקבילים והתפר התחתון זה משהו שמזכיר תפר אוברלוק שזה בעצם תפר גמיש. היתרון במחט כזו זה באמת סוג התפר שמתאים לבדים נמתחים. אבל החיסרון במחט הזו זה א. יש לה נטיה יותר בקלות להישבר ב. היא הרבה יותר יקרה ג. צריך לעשות את התפר מלמעלה וזה קצת יותר מורכב מאשר סתם מכפלת רגילה שמקפלים פנימה ומעבירים את התפר.

גם מחט כפולה מגיעה בכמה עוביים ורוחבים. הרוחב זה למעשה המרחק בין מחט למחט מה שנותן את המרחק בין 2 התפרים בסופו של דבר.

האמת שמחט כפולה מתאימה גם למי שרוצה לעשות תפר כפול לקישוט כמו שרואים הרבה פעמים בבגדים מג'ינס למשל. אבל שוב קחו בחשבון שזו מחט הרבה יותר עדינה ויקרה אז לא תמיד זה משתלם.

וכמובן שהמחט הזו מתאימה למכונות ביתיות רגילות. משחילים את 2 החוטים באותו מסלול ורק בסוף משחילים כל חוט למחט שונה.

 

ודבר אחרון- קיימות גם מחטים למכונות תעשייתיות. אם יש לכם מכונה תעשייתיות תצטרכו לקנות מחטים ספציפיות שמתאימות לה. אי אפשר להשתמש במחט של מכונה בייתית רגילה למכונה תעשייתית וכן להפך.

אפשר לראות את ההבדל בינהן בראש המחט. מחט למכונה תעשייתית הראש שלה עגול ומחט למכונה ביתית צד אחד של הראש עגול וצד אחד שטוח.

 

מקווה שעזרתי לכן קצת עם הבחירה של המחטים ושהתפירה שלכן תהיה הרבה יותר מוצלחת!!

ואם אתן ממש מתחילות בתפירה או חולמות להתחיל ולעשות את זה אני מזמינה אתכן לקבל עוד המון טיפים וידע חשובים לכל מי שרוצה לתפור לעצמה בגדים בדיוק כמו שהיא אוהבת!

בקרוב ממש אני מקיימת הדרכה מיוחדת בשידור חי- 10 הסודות של תופרות מתחילות. הדרכה יחודית לכל מי שהתחילה או רוצה להתחיל לתפור ורוצה לחסוך לעצמה את כל הטעויות של ההתחלה. 

ההדרכה היא הדרכה איתי בשידור חי וללא עלות אך יש להרשם כדי לשמור מקום (מספר המקומות בהדרכה מוגבל!)

כל הפרטים בלחיצה על הקישור- https://bit.ly/32I7Gip

מחכה לכן!

רבקה

 

11 תגובות
  1. Chana

    יש גם מחט בגודל 110, קניתי כאלה בארה"ב. השתמשתי בהם לתפירת כיסוי חדש לספה מבד ממש עבה. הראש כ"כ עבה שצריך פלייר כדי להוציא אותה מהמכונה.

    • רבקה קליין

      כנראה זה פחות נפוץ כאן בארץ. אבל זה ידוע שבארה"ב הכל מגיע גדול יותר 🙂

      • יוני מלכה

        שלום . מה הסיבה שכאשר אני תופרת / מחברת שני בדים זהים
        כותנה לכותנה אין לי קו ישר יוצא לי גלים האם הסיבה היא מחט ??

        • רבקה קליין

          יכול להיות אבל זה בד"כ יותר קשור למתח של המכונה ולסוג הבד

  2. שושי

    רבקה שלום שמי שושי
    אשמח לדעת מדוע כאשר אני תופרת התפר העליון יוצא ישר וטוב. התפר התחתון מהבוכייר יוצא עם המון חוטים, מדולדל ולא תפור היטב?
    בכפתור הדוגמאות אני עומדת על 10 ובכפתור מעל הבוכייר על 4 כך נאמר לי לעשות.

    אודה לכיוון בעניין הנ"ל.

    ברכות לראש השנה שמח ושנה טובה ומבורכת.
    שושי

  3. ברכה

    היי רבקה,
    האם לבד פייטים/עור צריך מחט שונה ממחט רגילה למכונה ביתית ?
    אשמח לתשובה תודה

    • רבקה קליין

      לא. כדאי רק שהיא תהיה מספיק עבה כדי שהיא לא תשבר. וגם לשים לב שתופרים עם כיוון הפייטים ולא כנגדם

  4. עינב

    היי, באיזה מחט את ממליצה לתפור בד פוטר ובד פרנץ טרי?

  5. מרים

    הי,
    למה בעצם מיועדת מחט זהב?

השארת תגובה

בניית אתר וורדפרס
גלילה לראש העמוד
× כתבי לנו
דילוג לתוכן