fbpx
איך נבחר את מכונת התפירה שלנו

איך נבחר את מכונת התפירה שלנו

מכונת התפירה היא כלי העבודה שלנו. בין אם נבחר לעסוק בזה כמקצוע ובין אם זה רק תחביב, כל עוד לא תהיה לנו מכונה שעובדת כמו שצריך, יהיה לנו קשה מאוד לתפור ולהתקדם. יכול להיות שלמי שמעולם לא התנסתה בתפירה במכונה זה יראה מורכב ומלחיץ, אבל זה כל כך פשוט כשמבינים איך זה עובד. מניסיון אישי שלי ושל מאות התלמידות שלמדו אצלי, זה השלב הקל והפשוט ביותר. כל מה שצריך זה לפנות ל שכנה/חברה/אמא/סבתא מישהי שיודעת להשתמש במכונה ושתוכל להדריך אותך איך עושים את זה. או לחילופין להגיע לשיעור פרטי או שניים ממוקדים על הפעלת המכונה.

אם את לא מכירה משהי שיכולה ללמד אותך, בקורסים שלנו ללימוד תפירה, יש חלק שלם שעוסק בזה ומסביר איך משתמשים בכל חלק של המכונה ואיך עושים את זה בצורה פשוטה וקלה. תוכלי כמובן להצטרף רק לשיעורים המלמדים את השימוש במכונה ובעלות של שיעור
פרטי אצל מורה לרכוש כלים שיעזרו לך להכנס בקלות לעולם התפירה.

בנוסף לכך, כדאי לדעת, שחלק מהשירות שנותנות חנויות מכונות תפירה הוא שיעור הדרכה פרטני על הפעלת המכונה והשימוש בה, כך שאם החלטת ללכת על רכישה של מכונה חדשה תבקשי ותוודאי שאת אכן מקבלת הדרכה מקיפה על המכונה כחלק מהרכישה וללא תשלום נוסף.

שימי לב! ככל שהמכונה שלך תהיה טובה ואיכותית יותר, חווית התפירה שלך תהיה מהנה וקלה יותר.

לקנות מכונה חדשה זה כיף, ואם תשאלי את הדור הישן זה אפילו הכרחי, אך לעתים מרוב התלהבות ממהרים לקנות מכונה שאחר כך שוכבת בפינה ומעלה אבק. יכול להיות שזה בגלל שקנית את המכונה מהר מדי ומוקדם מדי, לפני בדיקת הצרכים, האפשרויות והמטרות שלך בתפירה, ולכן הקניה הייתה של מכונת תפירה שאינה תואמת לצרכיך. אם כלי העבודה שלך לא עובד כראוי וגורם לך להתעסקות מיותרת יהיה לך קשה להתמיד, מה שיגרום לך גם לנטוש את התחום המדהים הזה לפני שתוכלי להבין עד כמה הוא מדהים. לכן חשוב מאוד שתהיה לך מכונה טובה פשוטה וחזקה.
 

אז בואי נעשה קצת סדר בדברים כדי שתוכלי באמת לבחור את המכונה הטובה ביותר עבורך.

מכונת תפירה בייתית

המכונה הבסיסית והחשובה ביותר היא מכונת תפירה בייתית

אם אין לך מכונה ואת נמצאת לפני רכישת מכונה עומדות בפנייך שתי אפשרויות –

1.       רכישת מכונה חדשה  
2.       רכישת מכונה מיד שניה.

1.      רכישת מכונה חדשה

במידה והחלטת לרכוש מכונה חדשה לגמרי, איך תדעי במה לבחור?

כיום יש מגוון רחב והיצע עצום של מכונות תפירה ביתיות. לדעתי, ככל שיש יותר אפשרויות במכונת התפירה, כך היא נוטה להתקלקל בקלות יותר. בשוק קיים מבחר גדול מאוד- מכונות תפירה ידניות, מכונות שתופרות תפרים בודדים, מכונות מכאניות, מכונות לתעשייה קלה, תעשייה כבדה, אוברלוק, אפראט, תפר נסתר, ומכונות תפירה ממוחשבות (אני מציעה לך להתרחק בינתיים מכל המכונות הממוחשבות –  הן יקרות, נוטות להתקלקל בקלות והתיקון שלהם מורכב ויקר.) קיימים אינספור סוגים, דגמים וחברות.

לכן, כדי לא להתבלבל מהשפע, עלייך להגדיר תחילה את הצרכים שלך. בין אם את רוצה לעסוק במקצוע העיצוב והתפירה, ובין אם את רוצה לרכוש מכונת תפירה לצרכי תיקונים ביתיים, או כדי לתפור בגדים לעצמך למשפחה או לחברים, עלייך לבחור מכונת תפירה בהתאם.

הנה כמה גורמים שחשוב לקחת בחשבון:
 

·         תקציב – חשוב להחליט מראש מה התקציב שלך, ולנסות להעריך באיזו מידה תשתמשי במכונה ואיזה סוגי בדים תרצי לתפור בה.

·         הוראות הפעלה – חשוב לשים לב שלמכונה מצורפת חוברת הסברים מפורטת, בעברית,  על הפונקציות השונות של המכונה, למקרה שתתקלי בבעיה.

·         איכות – חשוב מאוד לקנות מכונה איכותית ממותג מוכר, כדי שתוכלי להתרכז בתפירה ולא בחששות – האם המחט תישבר? האם החוט יקרע? האם המכונה תדלג? האם שוב אפנה לי את הבוקר כדי לגלות שלא הספקתי לתפור כי המכונה עשתה בעיות? חשוב שתוכלי באמת להתרכז בתפירה עצמה.

·         אחריות – את רוצה שהמכונה תשמש אותך לאורך זמן, ולכן, לתפירה ביתית, מומלץ לרכוש מכונת תפירה טובה ואמינה. חשוב מאוד לוודא שיש
למכונה אחריות (כיום ניתן לקבל אחריות מלאה אפילו לחמש שנים) ואפשרות לתיקונים וחלקי חילוף.

·         בארץ או בחו"ל – לפעמים עולה השאלה, האם לרכוש את המכונה בארץ או להזמין מחו"ל ולחסוך בעלויות?

היתרון הגדול ברכישת המכונה בארץ הוא שיש לך כתובת לפנות אליה אם צצות בעיות, יש לך אחריות ויש לך עם מי לדבר. רוב החנויות נותנות כחלק מהרכישה שיעור הדרכה על המכונה. החיסרון-  בארץ אין את כל הדגמים ובנוסף, המחירים בארץ יקרים משמעותית. יחד עם זאת, כדאי לזכור שברכישה מחו"ל המחיר שמופיע באתר לפעמים לא כולל דמי משלוח, מכס ושנאי במקרה הצורך. בנוסף, כשמזמינים מחו"ל לא תמיד ניתן למצוא בקלות חלקי חילוף מתאימים בארץ, אלא אם כן זהו מותג ידוע ומוכר שנמכר גם כאן.

2.      רכישת מכונה יד שניה

לא חייבים לרכוש מכונה חדשה. בהחלט אפשר ללכת על האפשרות של מכונה יד שניה. אפשר למצוא כאלו בחנויות יד שניה, דרך אתרים המתמחים כמו אתר יד 2 או הומלס וכמובן אפשר להשיג או לרכוש מחברים. אם החלטת ללכת בכיוון זה, מומלץ שתיעזרי במישהו שיש לו הבנה בתפירה ויוכל לייעץ על המכונות השונות. מומלץ להתנסות במכונה, לבדוק סוגי בדים שונים ותפרים שונים ולדעת לתפעל את המכונה כמו שצריך. היתרון הבולט ברכישת מכונה יד שניה הוא שאפשר למצוא מציאות טובות במחיר זול יחסית. לפעמים יש מציאות מעולות של מכונות חדשות שכמעט לא היו בשימוש ונמכרות בחצי מחיר, כך שזה בהחלט שווה בדיקה.

החסרונות ברכישת מכונה יד שניה הם אי וודאות לגבי מצבה האמיתי של המכונה והעובדה שאין אחריות ואין אפשרות לפרוס את הקניה לתשלומים. אחת התלמידות שלי החליטה ללכת על רכישת מכונה יד שניה. היא חיפשה באתר יד 2 ומצאה מכונה של זינגר במחיר של 400 שקלים. בבדיקה ראשונית הכול עבד בסדר גמור. יומיים אחרי הקניה, באמצע התפירה, המכונה התחילה להוציא עשן. המנוע נשרף, המכונה התקלקלה ולא היה בפני מי להתלונן. הלך הכסף והלכה המכונה. חשוב לקחת את זה בחשבון כשמחליטים לרכוש מכונה יד שניה.

 

 

אוברלוק

בנוסף למכונה הבייתית הבסיסית שהיא חובה לכל מי שמתחילה את צעדיה בתחום התפירה, יש מכונה נוספת הנקראת מכונת אוברלוק. בשונה מהמכונה הבייתית הרגילה בה התפר מורכב מחוט אחד עליון וחוט אחד תחתון, במכונת אוברלוק התפר מורכב מ3/4/5 חוטים עליונים.

אני מקבלת לא מעט פניות שמבקשות ממני המלצה למכונה טובה שגם יהיה בה אוברלוק. אז לא. אין דבר כזה. אוברלוק זה סוג נוסף של מכונה שיודעת לעשות תפר המורכב משלושה או ארבעה חוטים יחד, כדי לתת גימור יפה וחזק ולשמור על קצה הבד שלא יפרם. התפר של האוברלוק יכול להימתח בלי להיקרע ולכן זה מצוין לבדי סטרץ' נמתחים כמו טריקו לדוגמה. האוברלוק מחברת את הבדים אחד לשני וגם חותכת את קצה הבד ונותנת גימורים יפים, אבל היא בשום אופן לא מחליפה את המכונה הרגילה שלנו שמאפשרת לנו מבחר גדול של אפשרויות כמו קווים ישרים פשוטים, מכפלות כיווצים ועוד.

 

מכונת האובלוק, אם כן, לא מחליפה את מכונת התפירה, אלא רק מצטרפת אליה כמכונה שניה. אין שום הכרח להתחיל אתה ואפשר להסתדר מצוין, לפחות בהתחלה, עם מכונה ביתית פשוטה וטובה. בהמשך תוכלי לרכוש גם מכונת אוברלוק בהתאם לתקציב ולרצון. מצד שני אם  אם את אוהבת  לעבוד/ ללבוש בעיקר הרבה בדים נמתחים כמו לייקרות, טריקו וכדומה, כדאי לך לשקול קנייה של מכונת אוברלוק לצד מכונת התפירה הביתית.

מכונות אוברלוק הן לא זולות, אבל שוות את ההשקעה. עבודה עם בדים נמתחים במכונת תפירה ביתית היא אפשרית בהחלט, אך לא תמיד מתקבלת תוצאה מספקת. מכונת האוברלוק תיתן לך גימורים יפים ומושקעים שיהפכו את הבגד שלך להרבה יותר יפה! אבל כמו שאמרנו, גם אם אין לך תקציב או יכולת לקנות גם מכונת אוברלוק, תוכלי לתפור בגדים מדהימים שישמשו אותך לאורך זמן. כך שרכישת אוברלוק יכולה לחכות לשלב מתקדם יותר.

 

מכונה תעשייתית

מכונות התפירה מתחלקות לשתי קטגוריות. מכונות ביתיות ומכונות תעשייתיות. כמו שבטח הבנת, המכונות התעשייתיות משמשות בדרך כלל לתעשייה, מפעלים או תופרות מקצועיות. אם החלטת להפוך את התחביב למקצוע מומלץ לרכוש מכונה תעשייתית. אמנם טווח הפונקציות שלה מצומצם ביותר, אך היא חזקה, שורדת לזמן ארוך יותר וגם מהירות התפירה שלה גבוהה באופן משמעותי, דבר שחשוב מאוד לעוסקות בתחום באופן מקצועי. צריך רק לזכור שמכונה תעשייתית דורשת מקום רב יותר.. היא מחוברת לשולחן בגודל של 120/60 ובעלת מנוע חזק המאפשר לה לעבוד במהירות ולאורך זמן. 

נכון לכתיבת שורות אלו, כבר 14 שנים שיש לי מכונות תעשייתיות כשרובה המוחלט של התפירה שלי נעשית בהן בלבד. יש לי שתי מכונות תעשייתיות שקניתי כשהתחלתי לתפור ומעולם לא הגיעו לתיקון והן משמשות אותי המון! 
גם מכונת האוברלוק מגיעה כמכונה ביתית או תעשייתית. אם רוב התפירות שלך יהיו לצרכי הבית מכונה בייתית תספק אותך בהחלט ואין צורך במכונה תעשייתית.

 

איזה מותג הכי מומלץ?

אחת השאלות שאני נשאלת הכי הרבה היא- איזה חברה לבחור ואיך אדע שהיא באמת חברה טובה ואיכותית.

היום רב המכונות שנמכרות בטווח מחיר מסוים הן פחות או יותר באותה רמה. יש את החברות הידועות שהן גם מוכרות בכל העולם כמו ברנינה, סובינה, ינומה, בראזר, זינגר, הוסקוורנה, יוקי ופאף. יש כמובן עוד חברות ולכל חברה כזו יש מגוון רחב גדול של מכונות. בעלי חנויות לממכר מכונות תמיד ימליצו לכם על המכונות שהם מוכרים ויהיה קשה לכם לדעת האם ההמלצה היא אובייקטיבית לגמרי או שמא יש כאן מניעים כלכליים נסתרים. הההמלצה שלי היא לשאול חברה או שכנה שתופרת- באיזה מכונה היא משתמשת והאם היא ממליצה. בסוף זה המדד הכי משמעותי לאיכות המכונה. כמובן שמומלץ גם להתנסות במכונה לפני הרכישה על מנת לוודא שהיא אכן מתאימה לצרכים האישיים שלך.

2 תגובות
  1. שמחה אזן

    מאז שקניתי את האוברלוק לא הצלחתי לעבוד איתו
    ההדרכה הקצרה שקיבלתי בתל אביב שזו טעות לחסוך להגיע מחוץ לעיר שלך.
    כמו כן המכונה הביתית שרוב הזמן עושה תפר רפוי בבוכנה וכו
    קניתי בטרייד אין את האוברלוק ולא משתמשת בגלל הקושי
    איפה כדאי לרכוש לפי דעתך בטרייד אין?
    תודה על התשובה

    • רבקה קליין

      לדעתי את צריכה פחות להתייחס לטרייד אין וקודם כל בכלל לברר איזו מכונה הכי משתלם ל לקנות. אחרי שתחליטי מה המכונה הטובה ביותר עבורך, תחפשי איפה את יכולה לרכוש אותה בדיל הטוב ביותר.
      אם תרצי להתייעץ איתנו לגבי מכונות ומה כדאי (ואולי גם נוכל לעזור לך עם המכונה שכבר יש לך) שלחי לנו מייל.

השארת תגובה

בניית אתר וורדפרס
גלילה לראש העמוד
× כתבי לנו
דילוג לתוכן